Pengikut

22 November 2010

HATI BERBUNGA - 3/2

Selesai saja mandi Mia terasa bagai nak melabur la pulak. Pagi pagi begini kalau tak ke rumah kecik tu tak sah ngomel hati Mia. Aduhh! jamban dekat luar rumah la pulak. Mia terlupa dia rupanya di kampung Finah. Tapi Mia seakan sudah biasa dengan suasana di kampung Finah kerana bukan saja kali ini Mia ikut Finah balik kampung kerap juga la Mia ke kampung Finah. Bila musim cuti panjang Mia kerap ikut Finah balik. Bukan Mia tak ada kampung halaman sendiri tetapi Mia seronok berada di samping keluarga Finah teman serumahnya itu yang sudah lama dikenalinya. Finah dan Mia dah macam adik beradik gamaknya.
Ketika Mia hendak membuka suis lampu jamban di luar Mia lihat kelibat Ayah Mia lengkap berjubah putih dan berketayap. Ayah Finah segak orangnya bersiap nak ke surau gamaknya tu. Mia cepat cepat keluar menuju ke jamban pasal perutnya dah tak tahan menanggung isi perut yang bakal di keluarkan sekejap lagi. Cuaca di luar masih gelap lagi maklumla duduk di kampung memang lambat cerah bukan macam di tempat Mia kalau kata pagi dah menjelang pasti cerah seluruh alam. Di kampung Finah suasana kampungnya masih terpelihara bau harum segar pagi masih terasa di sini.
Lamunan Mia terhenti pabila Mia terdengar bunyi enjin motor Ayah Finah berderum memecah subuh pagi itu. Tiba tiba pintu jamban Mia di gendang bertalu talu..."ooiii cepatla sikit...sapa kat dalam nihh...adoiii !" ehh itu bunyi suara Finah tu. Mia berdehem 2 3 kali menandakan dia yang berada di dalam. "Weiii Mia cepat laa sikit...memerut tu..aku dah tak tahan nihh...weii! " kedengaran suara Finah menjerit suruh lekas. Ntah apa kene perut masing masing meragam pagi itu. Mia tersengih mendengarkan suara Finah begitu. Adat la kan di kampung suasana begitu pasti terjadi. Mia cepat cepat membersihkan apa yang patut untuk memberikan laluan kepada Finah pulak.
Selesai saja Mia terus membuka pintu jamban dan Finah terus saja menyerbu masuk tanda dah tak tahan sesangat. Tergelak Mia melihat gelagat Finah begitu. Suara azan bilal surau mula kedengaran tanda waktu subuh telah tiba. Mia terus ke bilik mandi membersihkan diri untuk menunaikan solat subuh pagi itu. Kelihatan ibu Finah menjerang air dan sesekali terdengar suara orang tua itu bersin. Sejuk gamaknya. Mia keluar dari bilik mandi sambil melitupkan tuala di kepalanya. Tiba tiba Mia berselisih dengan jejaka pujaan hatinya. Bergetar jantung Mia.
"Ehh bila abang sampai..?" terpacul soalan itu dari mulut Mia. "Malam tadi.." balas Zaha ringkas pada sapaan Mia. Zaha atau nama sebenarnya Azahar Bin Sulaiman abang kandung kepada Finah teman serumah Mia. Zaha lengkap berkain pelikat hijau dan berbaju melayu juga hijau sungguh segak nampanya di mata Mia. Mia memang suka dengan keperibadian Zaha yang sejak di kenalinya seorang yang sukar di dekati dan kurang bercakap itu. Mia kagum dengan Zaha seorang pemuda yang punya pendidikan tinggi dan berjawatan malah tahap kekacakkannya juga boleh tahan juga tapi sukar bagi wanita di kelilingnya mendekatinya malah untuk menambat hatinya pun jauh sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan