Pengikut

22 November 2010

JAUH DI KENANG DEKAT DI SAYANG - 1/5

"ooo..lemon pun ada nih haa..boleh kang buat ice lemon tea masa makan tghari karang.." cadangku pada Juwita yang masih terjelepok di tepi tilam tadi. Rupanya bukan saje biskut yg sempat ku sambar lemon 4 biji di atas meja makan rumahku tadi sempat jugak ku ambil dan campak ke dalam beg.

Ibuku tadi rupanya dah ke dapur mengemaskan barang-barang yang di belinya tadi. "meow..meow" si debab terkiseng kiseng mohon simpati ibuku. Bau hanyir ikan seolah-oleh memanggil manggilnya untuk memintak makan pada ibuku di dapur.Si debab kucing peliharaan jiran sebelah ibuku tidak segan menagih makan ke rumahnya.

Kulihat kakak ku tadi masih di situ dengan telefon bimbit ibuku. Rupanya dia membetulkan waktu dekat telefon tu yang berubah. Mulutnya mengomel "mcm ada bdk kecik sampai masa telefon nihh pun tongang terbalek.." getusnya. Anak buahku sibuk menonton kartun kegemarannya dan leka sambil bergolek gelantang di depan tv.

Aku terus ke belakang umah mak yang penuh dengan tanaman pisang, pucuk ubi, pokok betik macam-macam ada. Pendekkata boleh laa time..time emergency petik petik apa yang ada nih buat makan. Aku teringin pulak nak tanam pisang tanduk nih ha banyak pulak anak pokok nih berteritip di tepi pagar nih. Terus aku jerit pada Juwita berkenaan pokok pisang tu.

Dia yang sejak tadi asik membelek telefon ibuku mungkin sudah kot membetulkannya terus dier bangun "mak pinjam kain batik" pintanya pada ibuku.."ambil la kat dlm bilik tu.." balas ibuku. "kain yang bersidai nih elok ke mak.." "haa elok itu kain aku gi ngaji tu.." terang ibuku lagi..Kulihat Juwita sudah bersiap ngalahkan nak ke bendang jer rupanya. Walhal ke tanah yang sekangkang kera belakang rumah je.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan