Pengikut

22 November 2010

JIWA KOSONG - 2/1

Fikiran Mia menerawang entah ke mana. Kereta yang dipandunya seakan tiada haluan hendak di tuju walaupun pada dasarnya Mia hanya untuk pulang ke rumah. Hati Mia beku hati Mia membisu fikirannya kosong. Alunan suara ayat-ayat suci Al-Quran mendendangkan Mia petang itu. Sungguh merdu sekali alunannya. Mata Mia seakan dipukau menghala ke jalan yang agak sibuk petang itu. Maklumla time orang tengah balik dari kerja. Mia seakan berlumba dengan mereka. Tapi sebenarnya hatinya bagai tidak mau pulang.

Pedal minyak di tekan. Stereng yang di pegang seakan mengikut rentak hati Mia. Hati Mia sekali lagi di ragut rasa serba salah. Sesekali fikirannya melayang menjadi pengembara. Dia bagaikan ingin mengembara ke dunia yang dia sendiri pun tak tahu. Azan maghrib mula kedengaran di radio yang dipasangnya. Tetapi suara itu bagaikan tidak tersentuh di hati Mia. Dia sibuk melayan perasaannya. Hatinya seakan menjerit "AAKUU TAKKK NAKK BALIKK....."

"oOHH..Tuhan kenapa kau turunkan ujian sebegini terhadapku..
tidakkah kau kasihan melihat hambamu ini..
Oo Tuhan adakala aku seakan mengerti dengan kehendakMU..
tetapi kadangkala aku merasa diri ini bagaikan tidak KAU peduli...

Sampai bila aku harus begini YaTUHANKU..
Adakah ianya sampai akhir hayatku untuk kau jemput..
Adakah semua ini telah menjadi titik akhir bagiku..

Tuhanku kau bantu lah aku untuk menjalani hidup ini..
Aku redha sekiranya ini yan KAU inginkan..aku pasrah.."

Air mata Mia lebat membasahi kelopak matanya. Bagaikan kolam tadahan yang melimpah ruah tak sempat sempat lagi untuk di tadah. Meluncur panas di celah celahan bulu matanya yang hitam pekat. Laju selaju kereta yang di pandunya. Tanpa sedar dia telah pun sampai ke rumah. Hatinya berat langkahnya lemah membuka pintu kereta.

Mia keluar dari perut keretanya membuka lemah pagar rumah umpama penjara. Pagar besi berkelentung kelentang berlaga sesama sendiri. Sekali lagi Mia masuk ke perut kereta membiarkan saja kereta itu terbenam masuk ke halaman rumah.

Enjin di matikan sesusuk tubuh keluar daripada rumah itu. Mia kenal tubuh itu. Mia seakan tidak mempedulikannya. Biarkan lah dia. Suara itu menegur Mia. Mia bagaikan di pukau sekali lagi keluar dari perut kereta dan hilang tanpa bayang terus masuk ke rumah. Suara itu seakan mati di situ hilang bersama langkah Mia.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan