Pengikut

22 November 2010

KENA marah - 1/8

Mak bangun dalam keadaan menonggeng nonggeng bahana sakit lutut yang di alaminya bertahun. Aku yang masih leka melayan kerenah anak buahku dari tadi sibuk pulak dengan "dam ular" sesekali anak buahku menjerit kesukaan pasal dadu yang di lambung mengena sasaran nombor yang di idamkan. Sekali lagi dia di jerkah pulak oleh Juwita kerana terkejut. Kali ini Juwita bangun dan terus menuju ke bilik menyambung lena nya yang terganggu sebentar tadi oleh anaknya yang bongsu.

Ku dengar di bilik air mak mandi. Sesekali terdengar dia berkahak. Aku yang masih leka dengan bebudak tu masih lagi melayan kerenah mereka. Mak keluar daripada bilik air tetiba menjerkah cucu cucunya termasuk la aku."Korang nih tak reti nak bersolat ke..haa?! ko pun Mia menjadik ketua nye pulak..tak diingatkan bebudak nih suh mandi solat." Bertempiaran anak-anak buahku meninggalkan permainannya. Mendengarkan suara halilintar mak nenek mereka yang sedari dulu tidak pernah berubah nyaring dan kuat sekali pabila menjerkah.

Memasing kelibut masuk ke bilik mandi. Takut sekali lagi di marahi nenek mereka. Aku yang tinggal terpaksa la mengemaskan mainan yang bersepah tadi. Selesai mengemas aku ke dapur menyelesaikan kerja mencuci pinggan yang berlonggok di singki tadi. Juwita masih di buai mimpi. Bisik hatiku "biarkan je la dia tidur kang dia nak bawak kereta balik nanti". Sambil aku leka membasuh pinggan. Fikiran teringatkan pulak dekat "abg". Dah makan ke belum gamakya.

Sebelum pergi pagi tadi aku dah berpesan. Kalau ada kerja lebih masa bagitau atau sms aje. Senang aku dari rumah mak tak bergelut nak balek. Nasib la jugak masa yang di ambil tak lama untuk aku balek ke kampung. Balik hari pun tak terasa letih sangat. Dalam pada berangan angan habis jugak pinggan yang ku basuh. Tetiba terdengar suara mak melaung "ko basuh pinggan ke Mia? biarkan aje la di situ nanti mak basuh."

"Aik takkan la basuh pinggan yang banyak nih pun nak tunggu mak yang buat" balasku.."takpe kejap jer nih"....semua pinggan selesai ku basuh dan tertiarap di rak pinggan. Hatiku puas sekurang-kurangnya mak tak la penat lepas kami balek nanti.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan