Pengikut

22 November 2010

KENAPA AKU MANGSANYA? - 2/4

Selalunya Mia pasti akan memanggil Finah teman serumahnya untuk makan sekali. Namun malam itu Mia hanya mendiamkan diri cuma dia saja mengadap makanan yang di masaknya. Hati Mia tidak sekejam itu dia menyendukkan jugak nasi sepinggan untuk Finah tetapi cuma di letakkan di bawah tudung saji sahaja tanpa memanggil Finah untuk turut serta seperti selalu. Mia ingin bersendirian melayan perasaannya. Entah mengapa malam itu Finah menjadi mangsa. Mangsa kepada jiwa kacau Mia.

Finah bengang. Bila di soal dia diam. Bila di tegur dia muncung. "Apalah masalah si Mia nih..lagi!" bisik hati Finah. Rupanya Finah mengurungkan diri didalam biliknya. Dia tahu benar dengan sikap Mia yang sudah 9 tahun di kenalinya. Teman serumah yang kadangkala perangainya agak pelik dirasakan. Tak pasal-pasal Finah akan menjadi mangsa Mia bila dia berkeadaan demikian jadi Finah mengambil sikap mendiamkan saja temanya itu yang berangin satu badan.

"Aikk tak teringin ker nak makan? takkan tak tercium bau telur dadar dan ikan gelama masam yang menusuk nusuk idung nih..penat jer aku masak" hati Mia mengomel. Sedangkan baunya memang satu rumah melekat. Takan tak ada yang tergoda. Mia masih lagi menyuap nasi goreng ke muluntnya sambil hatinya tertanya tanyakan Finah. Masa Mia di dapur tadi Finah masih di sofa tetapi bila Mia kedepan membawa semua masakannya tadi Mia lihat ruang tamu itu kosong. "Mana pulak perginya si Finah nih?"

Mia sebenarnya tak sampai hati membiarkan teman serumahnya itu kebulur tak makan malam itu. Tapi dek kerana hatinya yang membeku dek kerana hatinya yang keliru dia malas nak menegur si Finah malam itu. Kesian Finah menjadi mangsanya malam ini. Namun hati seorang teman serumah masih menebal di hati Mia. Dia cuma meninggalkan sedikit lauk pauk yang di masaknya tadi untuk Finah. Biarlah Finah menyusul selepasnya nanti untuk makan. Baki lauk di tinggalkan untuk Finah di bawah tudung saji.

Selesai saja makan Mia membawa pinggan ke dapur."Burrp..Alhamdulillah" kenyang perut Mia malam itu. "Angin angin jugak yang pasti perut nih kene di isi kang penyakit lain pulak yang datang. Siapa susah? Akuuu jugak..hehehe.." Mia membebelkan dirinya sendiri. "Ko nak makan kang pandai pandai laa ko cari bawah tudung saji tu kang Finah..dah aku tinggalkan sikit untuk kau.." lagi sekali hati Mia teringatkan Finah.


.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan