Pengikut

29 November 2010

LAYAKKAH AKU? - 3/6

Berselera sungguh tengahari itu mereka berdua makan lauk korban yang di masak oleh ibu Finah rakan se rumah Mia. Bau sup daging menyemarakkan dapur. Tumisan sup ibu Finah bakal melelehkan air liur sesiapa sahaja yang menghidunya. Mia memanaskan lauk yang di bawa dari kampung utk di buat lauk tambahan tengahari itu. Ibu Finah memang pandai masak. Dulu ibu Finah pernah bekerja sebagai tukang masak di sebuah kilang semasa membesarkan adik beradik Finah masa kecil. Ayah Finah bekerja sebagai Pengawal Keselamatan di sebuah Bank di Pekan. Mereka memang hidup susah anak beranak. Tapi ke susahan mereka di balas dengan kesenangan kini.

Mia tahu semua tu kerana Finah banyak bercerita dengan Mia kisah mereka sekeluarga. Mia kagum dengan keluarga Finah dan pada masa yang sama Mia terhibur dengan keluarga Finah seolah olah Mia macam sudah sangat lama kenal dengan keluarga Finah. Keluarga Finah juga menerima Mia dengan hati terbuka selama ini. Tiba-tiba Finah menyuarakan pada Mia "Mia apakata ko saja lah jadik kakak ipar aku..kan best..". Mia tersentak dengan anjuran Finah itu kepadanya. "Ko hilang akal apa.." jerkah Mia.

Tetapi dalam hati Mia berkata "siapalah aku untuk jadi miliknya...aku tak layak.." Mia mengelamun memikirkan soal jodohnya. "OOiii..aku tanye ko nihh..dengar tak..?" Finah mengejutkan Mia lagi. "Finah..kalaulaah aku nih lelaki boleh laa..takkan laa perigi mencari timba." jawab Mia kepada Finah. "Ohhh tandanya ko setuju laa ye..?" Finah kegirangan. "aahh..mengarutlaa ko Finah.." Mia berlalu sambil mencapai cawan teh o yang kosong di atas meja dan menghilangkan diri ke dapur.

Finah tersenyum senyum kambing keseorangan di ruang tamu rumah teres itu yang hanya dia dan Mia sahaja tinggal sebumbung. Dia mengangguk anggukkan kepala tanda seperti memikirkan sesuatu rancangan untuk Zaha dan Mia. Dia suka sangat sekiranya Mia menjadi kakak iparnya iaitu isteri kepada Zaha abang kandung Finah. Mata Finah memandang ke arah televisyen yang terpasang. Bebola matanya sahaja di situ cerita hujung pangkal langsung tak di pedulikannya. Kepalanya ligat merencana rancangan untuk Mia dan Zaha. Sesekali dia tersengih.

Mia di dapur membasuh cawan teh o yang habis di teguknya tadi semasa bersembang dengan rakan serumahnya Finah. Hatinya masih terdengar dengar dengan soalan Finah tadi. Sesekali kelihatan bibir Mia menguntum senyum sesekali mata Mia seakan sayu. Terlalu banyak yang Mia fikirkan waktu itu agaknya. Namun jauh di sudut hati Mia Zaha memang seorang pemuda yang baik budi pekertinya beruntung siapa yang dapat memiliki hati Zaha langsung menjadi suri hidup Zaha kelak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan