Pengikut

22 November 2010

TAK SAMPAI HATI - 1/1


"nihh tak lain larr nih..acu ko tertinggal..tudung kat sini" sambil mengomel Juwita merenung tudung bercorak geometri di sisi bangku sofa rotan yang hampir lusuh tanpa dia menyedari "Acu" yg di maksudkan terbaring kaku di atas sofa miliknya itu.

Tiba-tiba "YA Allah!" sambil mengurut dada terkejut baru dia tersedar kehadiran adik bongsunya itu membuatkannya terkejut beruk sambil memaki hamun aku yang juga terkejut melihatkan aksi kakak ku yang bagai kan ternampak hantu kubur.

"Ummi tak nampak ke Acu kat situ..? kan tadi abby bagitau ummi yang acu dah datang"..tergelak kecil anak buahku yg kecik sekali melihatkan gelagat ibunya terkejut beruk sambil dier berjalan ke muka pintu menyidai tuala yang baru di gunakannya selepas mandi tadi..

Sementara dua lagi abangnya terkedek-kedek berjalan masuk ke bilik air untuk mandi apabila di lihat adiknya sudah pun bersiap. Tilam bantal masih lagi bersepah di ruang tamu rumah. Kelihatan juga Juwita masih lagi membebelkan anak-anaknya supaya cepat bersiap dan mengemaskan tempat tidur masing-masing yang masih bergelumang di depan ruang TV tempat mereka tidur malam tadi.

Aku yang masih terkulat-kulat dek kerana terkejutkan kakak ku tadi masih duduk di sofa merenung kosong keadaan sekeliling yang suram. Dalam hati berkata "padanla dier terkejut kan aku yang baring di sofa nih tadi..gelap tak nampak" tiada sebarang cahaya yang menerobos ke ruang tamu itu. Pendek kata kakakku tadi ingatkan kain berlonggok yang belum berlipat. "kah kah kah" gelak hati kecilku.

Aku sebenarnya telah merancang dengan kakakku malam tadi. Kami nak pegi melawat mak di kampung. Lama sangat rasanya tidak menjengah orang tua tu. Marah marah kami tak sampai hati jugak rasanya untuk tidak ambil tahu hal orang tua tu.

Jauh di lubuk hati rasa rindu rasa sayang masih menebal tapi dek kerana hati yang kecewa dan terluka aku dan kakakku ingin saja membiarkannya kalau ikutkan rasa hati. Tapi jiwa anak di hati masih tidak luntur walau apapun yang kami terima darinya.

Cuma doa yang ku panjatkan kepada Ya! Rabbi kau lembutkan lah hatinya semoga kebahagian menanti kami di penghujung.AMINNN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan