Pengikut

22 November 2010

PERSOALAN - 2/2

Mia terus melangkah mencapai tuala. Beg yang di sandang di campak ke sofa kunci kereta tidak disangkutkan ke tempat asalnya terbiar bergelemparan di dada meja kaca. Mia seolah hilang tumpuan. Suara yang sedari tadi cuba menegur cuma memerhati saja tingkah laku Mia dengan penuh tanda tanya dan persoalan. Langkah Mia seakan di bilang menuju kamar kecil tempat dia bersiram menghilangkan rasa letih dan lesu.

Suara tadi juga kaku. Kain di jemuran diangkat penuh persoalan di hati. Riak wajahnya seakan mencerminkan "apa salahku?". "Kenapa aku menjadi sasaran?" Apa , Bagaimana? Siapa? berbagai-bagai soalan bermain di kotak fikirannya.

Mia terasa segar pabila air yang mencurah membasahi tubuhnya. Di simbahnya berulangkali. Tiba-tiba sebak di dada melanda lagi. Air jernih di kolam matanya turun bersama-sama air yang membasahi. Mia kuyup Mia lenjun selenjun hatinya yang sedang berkelocakkan. Kedengaran esakkan kecil dari dalam diri Mia. Tangisnya makin berlanjutan. Tangan Mia cepat menceduk air di takungan. Di siram di siram dari hujung kepala.

Suara tadi kaku di sofa memerhati skrin tv yang kosong. Mia keluar dari kamar kecil itu menuju ke kamar peraduan. Riak mukanya seakan mohon simpati tetapi keras hatinya melindungi segala galanya. Suara itu menegur lagi. Mia seakan pekak bisu tuli. Dia berlalu membawa diri hilang di sebalik juntaian langsir kuning lembut berbunga tulip.

Perut Mia kosong sekosong jiwanya. Maklumla siang tadi cuma menjamah biskut jagung dan kopi hitam pekat likat mengalas perutnya. Badannya segar kembali setelah berdandan dan berwangi wangian dia terasa begitu segar sekali. Tubuhnya di campakkan ke tilam empuk dengan penuh kelegaan. Namun hatinya masih sama. Bantal peluk panjang di capai dengan rakus sekali. Sekali lagi air jernih panas turun dari kelopak matanya membasahi bantal peluk panjang yang menjadi teman setianya di kala hujan panas melanda hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan