Pengikut

22 November 2010

SEPI TANPA BICARA - 1/4


Mak melepaskan lelahnya berjalan tadi di bangku. Penat nampaknya dia. "berjalan yang banyak tu pun penat bagai nak mampus" gertus ibuku. "mak ke pasar ke tadi..?" balasku yang diam sejak masuk ke rumahnya yang bercat kuning hampir luntur dek hujan dan panas terik mentari yang terpanah bila waktu petang. "haa..sampai aku tak kekelas mengaji tadi sebab nak ngejorkan lori sayur"..bebelnye lagi..

"kang tak di kejor sok lusa dier takde seminggu sekali baru jengah balek..awak kang nak ke Pekan mane larr larat.." aku terdiam lagi. Anak buahku masing-masing sibuk kedepan kebelakang seolah dah lame sangat tak kerumah neneknya. Seakan ingin melihat kot ape-ape perubahan pada rumah neneknya walhal sama aje.

Juwita pulak terledoh di tepi tilam milik ibuku yang bergulung kemas di tepi dinding di sebelah meja makan kekenyangan gamaknya ke..atau malas dia nak melayan bebelan org tua ku itu. Kami seolah malas nak berbicara lebih. Hanya sesekali menyahut setiap persoalan ibuku saja.

Aku cuba juga menjadikan suasana nampak seperti biasa seolah-olah tiada apa yang berlaku. Ku jinjing karung plastik yang berisi barang dapur tadi terus menuju ke bilik belakang di mana terdapat peti ais dan gobok tempat menyimpan makanan. Ku hanya letakkan barang-barang tadi bebetul didepan pintu peti ais. Dalam hatiku "ahh taularr orang tua nih kan menyimpannya..kang kita simpan ade je tak betul nya." bisik hatiku.

Aku mula melangkah ke depan setelah ku mendengar kakakku Juwita mengarahkan anak yang sulung Syam memanjat membetulkan jam di diding yang tidak berfungsi. Sesekali ibuku membebel lagi. "bak mari bateri nenek dlm laci tu kang dpt ke tangan ko kang ko kicai-kicai mane yang elok mane yang tidak..bak mari way" panggilan name manja anak buahku yang kecik sekali.

Setelah jam nya di betulkan. Haa barulah senang nak tengok rupanya kami sampai awal jugak tadi. Masih pagi jam 9.00. Kulihat mak meneguk baki kopi mgkin di buat nya pagi tadi. Aku menyelongkar beg mencari sesuatu. Ha adapun biskut yang di belikan suamiku semalam sempat ku sambar buat bekalan perjalanan tadi. Tapi tak ku makan pun pasal sudah sarapan di warung tepi jalan tadi. Kuhulurkan kepada ibuku sambil bertanyakan "nah mak tak sarapan lagi ke..? nih ada biskut makanla.."

Rupanya belum sempat biskut tadi sampai ke tangan ibuku telah di sambar pulak oleh dua orang anak buahku tadi. Mgkin meihatkan plastik yang menarik tu membuatkannya seakan lapar lagi walhal roti canai seorang dua kepig tadi. "makanlaa..nenek nih kalo mcm dulu2 baya korang nenekla dulu..skarang nih takde pun takpe.." Aik merajuk pulak ke orang tua nih.." bisik ku lagi..
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan