Pengikut

22 November 2010

EMM..SEDAPNYA - 2/3

Sambil melayan gundah gulana hati mata Mia sempat lagi menjeling suara yang menegurnya tadi di sebalik celah juntaian langsir kuning lembut berbunga tulip. Suara itu masih di situ mengadap skrin tv kosong di hadapannya. Suara itu seakan membisu menyoal diri. Mia kembali dengan dunianya. Tiba-tiba perutnya seakan mohon simpati. "aku lapar..aku lapar nihh bila nak makan?" Mia terus teringatkan nasi semalam yang sudah di perangatkan siang tadi masih tertenggek di dapur belum di sentuh.

Mia bangun menutup suis kipas yang di pasangnya tadi. Bilik peraduan itu bagaikan ketuhar kecil bagi dirinya tika itu. Dia berlalu meninggalkan kamar itu sementara waktu. Kakinya laju melangkah ke dapur. Perutnya bernyanyi lagi. Berkeroncong seakan lagu "Kerongcong Untuk Ana" nyanyian sifu malaysia M.Nasir. Mia berlalu di sebelah suara tadi dengan penuh keegoan. Suara itu bagaikan patung bernyawa yang kehilangan punca.

Mia mencapai lesung batu di dapur. Hatinya berbisik "Goreng je la nasik nih..malas dahh nak buat yang lain". Peti Ais di buka cili api kampung yang pendek hijau menyala memang pedas berhantu Mia capai. Tangannya leka mematahkan batang batang cili untuk di tumbuk dan di goreng bersama nasi nanti. Menunya malam itu memang ringkas. Nasi goreng telur dadar. Tiba-tiba matanya terpandangkan ikan gelama masam di para betul betul tinggal seekor. Jadilah buat mengalas perutnya malam ini.

Harum bau telur dadar dan ikan gelama masam pasti memikat sesiapa yang menghidunya. Tangan Mia pantas menggoreng nasi takut terhangit. Umpama tukang masak professional gamaknya. Lengkang lengkung sudip berlaga kuali. Makin rancak tangan Mia menggaul nasi goreng. Api marak membakar bontot kuali. Semarak sendu di hati Mia. Hidungnya masih terhidu ikan masam gelama dan telur dadar yang siap di masak dan di hidang. Perut Mia mengamuk mintak di isi."Sabar la perut." gertus Mia.

Ok semuanya siap. Mia menceduk nasi ke dalam pinggan. Dua pinggan kosong tadi telah berisi nasi. Mia tidak seperti selalu. Nasi di bawa ke dada meja kaca bersama sama dua lagi lauk yang lain. Sombongnya semakin menjadi. Tangannya terus saja menjamah nasi ke mulut bagai tak sabar sekali tokohnya. Namun suara yang menegurnya tadi hilang dari pandangan. Kerusi yang tadi ada orang tiba tiba sunyi sepi. Mia masih leka menyuap. Sesekali telur dadar dan ikan gelama masam di cubitnya. Hatinya mula sebak kembali.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan