Pengikut

22 November 2010

SAMPAI JUA - 1/3


Semakin hampir semakin membara rasa rindu ini. Terpandang-pandang rasanya. Juwita menekan pedal minyak sambil jiwanya seakan tenang kulihat dari ekor mataku. Perut yang berisi seakan senak rasanya, mana taknya roti telur seorang sekeping. 3 orang anak buahku tiap seorang 2 keping roti canai panas dan garing di simbah kuah dal pekat dan sesekali kelihatan berkilat dan berminyak.

Aku puas pagi itu. Terlihat signboard ke Taman Perumahan terpampang di bahu jalan. Perjalanan bakal di tamatkan sebentar lagi. Juwita memberikan signal ke kanan. Hati semakin berdebar. Apalah yang sedang di buat orang tua ku pagi nih. Rasa kesal pulak tak membelikan apa-apa untuknya pagi itu.
Aku mencapai telefon bimbit yang tersorok di dalam beg yang ku bawa tadi. Kelihatan 1 pesanan ringkas terpapar di dada telefon. "ohh abg rupanya" hati kecilku berbisik. "Abg dah sampai" pendek saja pesanan ringkasnya. Dalam hatiku berbisik lagi "alhamdulilah", sambil jari-jari ku mula membalas. "yang pun baru jer nihh sampai umah mak". Sementara aku menekan simbol "SEND" di telefon mataku terpandangkan sesusuk tubuh kecil membimbit karung-karung plastik terkedek-kedek di bawah pohon mempelam itu.

Aku terus keluar dari perut Myvi mengejar susuk tubuh tadi sambil anak-anak buahku mengekori dari belakang. Kami bersalaman dan berpelukan tanda rindu yang sangat-sangat. Terus ku sambar karung-karung plastik yang berisi barangan dapur dari tangan tua milik ibuku. Terasa sejuk dan lemah sekali nampaknya. "Mak sihat?" terpacul keluar dari mulut ku bertanyakan khabarnya.

"Alhamdulillah". Dia membalas dengan senyuman tanda puas. Sambil kami berjalan beriringan dia melaungkan suara kepada kakakku yang masih lagi dalam perut kereta. "udin tak keje ke?" tanya nya pasal di lihatnya kereta milik suami kakakku bersama kami. Aku menjawab "abg ngah naik motor gi keje" ringkas saja harap ibuku faham.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan