Pengikut

22 November 2010

PAGI YANG PILU - 3/1

Malam semakin melabuhkan tirainya mata Mia seakan tidak mahu lelap lelap. Dia risau dengan keadaan dirinya yang sudah seminggu macam orang hilang punca serba tak kene pada diri Mia. Resah gelisah membaluti dirinya malam itu. Hatinya mengertus sendirian "iihh..mata ni lelap la hendaknya..kang dah nak subuh baru laa dia sibuk nak tidur.." sambil badannya di hempas ke kiri dan ke kanan melayan kerenah matanya yang sukar nak tidur. Ntah kenapa sejak akhir akhir ini Mia memang mengalami sintom sukar untuk tidur. Dia memandang ke kiri di lihatnya Finah teman serumahnya itu sedang kusyuk benar tidurnya sehinggakan sesekali terdengar dengkuran kecil memecah kesunyian bilik tidur Mia. Cemburu Mia melihat keadaan Finah sebegitu. Alangkah seronoknya kalau Mia dapat mata semacam Finah pantang letak saja kepala terus terlena di buai mimpi indah.



Tiba tiba Mia terdengar suara kokokan ayam bersahut sahutan di luar rumah tanda tanda subuh bakal mendatang dan malam bakal menutup tirainya menggantikan siang. Arrrghhh..Mia bengang di waktu itu barulah matanya seakan mula kelat nak tidur dalam hatinya berkata "adoii pakkal umah orang nih..kalau umah sendiri dah pasti aku bangun lambat la nihh.." Sebenarnya Mia di rumah mak ayah Finah teman serumahnya itu. Dia mengikuti Finah balik kekampung sempena Hari Raya Korban kali ini. Bukannya Mia tak mahu beraya bersama keluarganya tetapi oleh kerana hatinya yang kecewa dan terluka dia membawa diri merantau ke kampung orang membawa rajuk hati yang luka bernanah.



Suara bilal melaungkan zikir pagi itu mengejutkan Mia dekat benar suara itu bagai di celah telinga. Mia menggapai telefon bimbitnya di bawah bantal. Melihat waktu belum masuk subuh lagi rupanya detik hati Mia. Finah kelihatan masih bergulung dengan selimut kesejukkan gamaknya. Alunan suara bilal itu masih berkumandang di celah cerobong suara speaker di surau berdekatan. Sesekali hati Mia seakan mengikuti rentak alunan zikir itu sambil matanya tertutup rapat. Sekejap sekejap badannya di pusing ke kanan sekejap sekejap kekiri seakan resah mau rasanya dia bangun saja tetapi orang orang dalam rumah itu semuanya belum lagi menampakkan kelibat diri masing masing.



Mia teringatkan ibunya. Selalunya pagi pagi begini dia pasti terciumkan bau sambal kuah kacang dan rendang daging beserta gulai kari darat kesukaannya itu diperangatkan oleh ibunya untuk dicicah bersama nasi impit di pagi raya. Namun semua itu cuma harapan Mia yang pasti sekarang ini dia tidak dapat merasa semua itu kerana dia sekarang bukannya beraya bersama keluarganya. Harapannya terpaksa mati di situ sahaja dan dia kena terima hakikatnya yang dia sekarang berada di kampung Finah teman serumahnya itu.



Tiba tiba hati Mia mula sebak. Sendu yang datang pagi itu membuatkan Mia langsung tak meneruskan lelapan matanya. Mia terus bangun sambil mengenyeh genyehkan matanya yang pedih dengan genangan airmata. Sesekali terdengar sendu dalam diri Mia. Mia bangun mencapai tuala yang di sidai di tepi begnya malam tadi menuju ke bilik mandi. Mia berselisih dengan ibu Finah di depan pintu bilik mandi rupanya orang tua itu lebih awal bangunnya dari Mia. Mereka cuma berbalas senyum pagi itu.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan